7 Ağu 2007

dahi anlamındaki de'yi ayrı yazamamak?

Bu yazıyı okuyanlardan ricam, ayrı yazılması gereken "de, da" bağlacına gereken hassasiyeti göstermeleri, göstermeyenleri uyarmaları ve diğer Türkçe yazım kurallarını da mümkün olduğu kadar yazılarında uygulamaları olacak. Peki, bu kuralları nereden mi öğreneceğiz?
Bakınız: TDK. Bu kurum, Türkçe kelime türetme konusunda kanımca fazla belirleyici olamasa da, en azından imlâ kurallarını öğrenebileceğimiz bir kaynak ya da ne bileyim imlâ kılavuzlarına biraz göz atmak da kâfî gelir herhalde.

TDK'nın ilgili referansını da vererek dahi anlamındaki 'de' ve 'da' bağlaçlarının kendilerinden önce gelen kelimelerden ayrı yazılması gerektiğini üstüne basa basa belirtmeye çalışacağım bu yazıda. Çünkü nette yayınlanan birçok sitede ve blogda yazılan yazıları ve hatta bu yazılara yapılan yorumları gördükçe bu özel bağlaca ne kadar da çok haksızlık yapıldığını farketmekteyim. Hatalı olan yazımları düzeltmeye yönelik teşebbüsler ise hatalı yazan şahıs tarafından hissî tepkilerle genellikle olumlu karşılanmamakta ya da bu hata küçük görülmekte.

Lütfen bağlaç olan 'de'yi ve 'da'yı ayrı yazıp sevelim ve de sayalım.

Not: Yazıda benim de yazım hatalarım olabilir. Düzeltmek isteyenler sevindireceklerdir naçizânemi.

30 Ağustos'ta yapılan ekleme:
Böyle bir site varmış: http://www.dahianlamindakideayriyazilir.com/

2 yorum:

  1. Dediğin çok doğru ama bu konuda hassasiyet gösteren insan çok az... Hatta bazıları şöyle diyorlar: "Önemli olan benim kendimi ifade ediyor olmamdır. Ekleri veya bağlaçları doğru yazmak için düşünmekle geçireceğim zamanı, kendimi ifade etmek için kullanırım, daha iyi. Okuyanlar benim ne demek istediğimi anladıktan sonra şeklin bir önemi yok." Ben bu düşünceye kesinlikle katılmıyorum. Bana mail ile gelen yazılardaki gramer hataları çok fazla ise, bütün hatalar gözüme çarptığı için o mesajı okumak beni çok yoruyor ve çoğunlukla da devamını okumuyorum.

    Gazetelerde ve televizyondaki haber bültenlerinde bile gramer hataları oldukça çok (yüzde 60 civarında olduğunu tahmin ediyorum) yapıldığı halde, okuyucu durumunda kalan kişilerin bu konuda hassas olmasını beklemenin, gerçekleşmeyeceğini bildiğimiz bir hayalden öteye pek geçemeyeceğini düşünüyorum.

    Ben bu konuda artık öyle bir hassasiyet noktasına ulaştım ki, televizyon haberlerinde arka planda konuşan kişinin elindeki yazıyı görmüyor olsam da, yazıdaki "de" bağlacı ve "-de" ekinin yanlış yazılı olduğunu anlayabiliyorum; çünkü okuyan kişi gerekli tonlamayı yazıdaki şekline göre veriyor ve hata varsa benim kulağımı anında rahatsız ediyor.

    YanıtlaSil
  2. Muzaffer, sana katılıyorum. Özellikle gerekçe olarak sunulan 'okuyanlar benim ne demek istediğimi anladıktan sonra şeklin önemi yok" kısmı güzel bir tespit olmuş.
    Belli başlı yayınlarda bile yazım kurallarına dikkat edilmemekte. Sanırım bu, en başta (ilkokul olsa gerek) Türkçe yazımı eğitiminde bu kurallara gereken önemin verilmemesinden de kaynaklanıyor. Bir diğer sebep de ('sebepte' değil!) kanımca genel eğitim hayatı boyunca Türkçe ile ilgili derslerin öğrenciler (yani bizler) tarafından hafife alınması olabilir.

    YanıtlaSil